Kahvien valikoima muutoksessa
Pikakahvin valikoimaosuus on kasvanut merkittävästi suomalaisessa päivittäistavarakaupassa viimeisen puolentoista vuoden aikana, ja pikakahveja on nyt tarjolla selvästi enemmän ja useammassa myymälässä. (Tarkastelussa on mukana K- ja S-ryhmän kauppojen tuotevalikoimat eli n. 83% markkinasta.)
💡 Pikakahvien tuotevalikoima on laajentunut myymälöissä jatkuvasti, ja valikoimaosuus kahvituoteryhmässä on noussut alle 16:sta yli 20:een prosenttiin
💡 Vastaavasti jauhetut ja papukahvituotteet ovat tehneet pikakahville tilaa: Valikoima on kaventunut ja valikoimaosuus on laskenut kolmella prosenttiyksiköllä.
Lieneekö syynä kahvin tuntuva kallistuminen samalla ajanjaksolla? Tyypillisesti edullisempaan Robusta-lajikkeeseen perustuvan pikakahvin hinta kun ei ole noussut yhtä paljon kuin esim. suodatinkahvilla, joka Suomessa tehdään yleisimmin Arabica-lajikkeesta. Lisäksi pikakahvista piristystä hakeva saa helpommin käytettyä tuotetta joka kerta juuri sopivan määrän.
Oli miten oli, jäämme seuraamaan laskeeko valikoimaosuus takaisin lähemmäs 16% tasoa, kun kahvin hinta yleisesti on taas laskusuunnassa.
Miten valikoimaosuus määritellään? Valikoimaosuus on yksi tuoteryhmäjohtamisen oleellisista mittareista, joka kertoo valitun toimijan tai alatuoteryhmän tuotteiden osuuden tietystä tuoteryhmästä painotettuna sen mukaan kuinka monessa myymälässä kukin tuote on myynnissä.