Hyppää sisältöön

Löytyykö tuotteeni verkkokaupasta?

Brändeille ja tuotteille löydettävyys on elintärkeää verkkokaupassa kuten se on kivijalassakin. Kun tuote on valikoimissa, on seuraavaksi haasteena tuotteen löydettävyys.

Ruoan verkkokauppa kasvaa, mutta lähes 28% käyttäjistä kokee tuotteiden löytämisen hankalaksi (Attest: What are British grocery shoppers hungry for in 2021?)

Hakusanalla etsiminen ruoan verkkokaupoissa on yksi tärkeimmistä keinoista löytää tuote. Me Nousuassa olemme analysoineet satojen hakusanojen toimivuutta useissa eri ruoan verkkokaupoissa, ja hakutulos ei läheskään aina ole käyttäjälle hyödyllinen eikä tällöin myöskään kaupallinen.

Suurin osa huonoista hakutuloksista ruoan verkkokaupassa on jaettavissa kolmeen ryhmään:

1. Vaillinaiset hakutulokset

2. Epärelevantteja tuotteita

3. Tyhjät hakutulokset

Käyttäjän kannalta on turhauttavaa saada hakutulokseen koiranruokaa, kun on etsimässä pakasteruokaa itselleen tai todeta, ettei käytetty hakusana tuota yhtään tulosta. Kuluttaja ei välttämättä huomaa, jos hakutulos on vaillinainen, mutta brändejä ja tavarantoimittajia tämä haittaa. Jos tuotteesi ei ole mukana oleellisten hakusanojen hakutuloksissa, ei se ole mukana kuluttajan valintaryhmässä.

Tämä voi olla lähes yhtä huono tilanne kuin että tuote ei olisi ollenkaan valikoimissa, ja silloin myynninmenetys on ilmeinen.

Esimerkiksi alkoholittomat oluet ovat yksi vuoden 2021 eniten myyntiään kasvattanut tuoteryhmä (PTY: Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtainen myynti 1-9 2021) ja ainoa oluttuoteryhmä, jonka tuotteita voi tilata kotiin. Kuitenkin merkittävässä osassa verkkokaupoista ”alkoholiton olut” -hakusanalla haettaessa tuloksissa on vain alle 80% todellisesta alkoholittomien oluiden valikoimasta.

Nyt viimeistään on aika varmistaa, että tuotteesi löytyvät myös digitaalisesta hyllystä.

Jaa somessa:

Ylös