Miten tuotteesi päätyy ostoskoriin verkkokaupassa?
Verkkokaupan lainalaisuudet poikkeavat monelta osin kivijalasta. Yksi suurimmista eroista on kuluttajan valintaryhmä ja tuotteen löydettävyys.
Kivijalassa tuotteen varmistettua valikoimapaikkansa, on seuraavaksi varmistettava sille hyvä hyllypaikka ja tarpeeksi hyllytilaa, lisäbuustia voi hakea esim. hyllynpäädystä. Näillä toimilla voi parantaa mahdollisuutta päästä kuluttajan valintaryhmään, kun hän tekee valintoja. Verkkokaupassa tilanne on eri.
Kuluttajan valintaryhmä verkkokaupassa
Kuluttajan valintaryhmä muodostuu verkkokaupassa toisin kuin kivijalassa. Myös verkkokaupassa kuluttaja voi etsiä tuotetta tuoteryhmittelyn kautta navigoiden tai ostohistoriaa hyödyntäen, mutta usein kuluttaja päätyy käyttämään verkkokaupan hakutoimintoa tuotetta etsiessä. Hakutulos ja etenkin tuloksen kärki muodostaa kuluttajan valintaryhmän. Mikäli siis haluaa tuotteensa kuluttajan valintaryhmään, tulee sen olla mukana mahdollisimman monessa hakutuloksessa.
Hakutulos valintaryhmänä
Aiemmassa blogikirjoituksessa kerroimme, että hakutulos ei läheskään aina ole kuluttajalle halutunlainen eikä tällöin myöskään kaupallinen. Kuluttajan kannalta on turhauttavaa saada hakutulokseen maitoa, kun on etsimässä vegaanituotteita tai todeta, ettei käytetty hakusana tuota yhtään tulosta. Kuluttaja ei välttämättä huomaa, jos hakutulos on vaillinainen, mutta brändejä ja tavarantoimittajia tämä haittaa. Jos tuotteesi ei ole mukana oleellisten hakusanojen hakutuloksissa tai jää tuloksen häntäpäähän, ei se ole mukana kuluttajan valintaryhmässä ja matka ostoskoriin katkeaa. Googlen tuore arvio on, että verkkokaupan huonon hakutoimininnon aiheuttama myynninmenetys on pelkästään Yhdysvalloissa 300 miljardia dollaria ja vaikutus myös tuotteiden brändimielikuvaan melkoinen.
Jotta kuluttaja voi löytää tuotteen, tulee se siis olla löydettävissä ja mahdollisimman helposti ja nopeasti. Hakutuloksissa tuotteen tulisi olla lähellä hakutuloksen kärkeä. Riippuen, käyttääkö kuluttaja verkkokauppaa mobiililla vai tietokoneella selaimessa, on parhaimmat paikat hakutuloksen sijoilla 1-20. Useassa hakutuloksessa kilpailu on kovaa, jos parhaalle paikalle haluaa ja lisäksi hakutulokset muuttuvat jatkuvasti hakutoimintojen kehittyessä ja valikoiman vaihtuessa.
Tuotteen ja brändin asema hakutuloksissa
Olemme Nousuassa analysoineet satojen hakusanojen tuloksia erityisesti ruoan verkkokaupassa. Alkoholittomat ja matala-alkoholillisten tuotteiden suosio on kasvanut hurjasti viime vuosina ja kiinnostusta niihin on myös verkkokaupassa. Mikä brändi tai mitkä tuotteet sitten korjaavat potin, kun tarkastellaan hakusanan “alkoholiton olut” tuloksia suomalaisissa ruoan verkkokaupoissa? (K-Ruoka (kaikki K-Citymarket-verkkokaupat), S-kaupat (kaikki Prisma-verkkokaupat, Oda ja Kauppahalli24)
Brändeistä eniten tuotteita keskimääräiseen top 20:een saa Sinebrychoffin Crisp ja toisena tulee Heineken. Vaikka Crispillä ja Heinekenilla on keskimäärin eniten tuotteita top 20:ssa, ei kummankaan brändin tuote ole keskimäärin parhaimmalla sijalla. A. le Coqin alkoholiton 0,0% olut on lähes jokaisen verkkokaupan valikoimassa ja sillä on keskimääräisesti parhain asema hakutuloksessa.
Haluatko ymmärtää sinun tuotteittesi aseman verkkokaupassa ja miten asemaa mahdollisesti voi parantaa? Kerromme mielellämme lisää!