Ruokaostokset verkkokaupasta kotiinkuljetettuna: Onko palvelu kaikille tarjolla?
Ruoan verkkokaupan kotiinkuljetus kattaa lähes koko Suomen, mutta kilpailu on vielä epätasaista. Nousua keräsi tietoa ruoan verkkokaupan kotiintoimitusalueista ja yhdisti tätä tietoa Tilastokeskuksen kotitaloustietoihin*.
“Suomalaisista talouksista yli 91% voi tilata ruokaostokset kotiin”
Lapsitalouksista 92% voi tilata ruokaostokset kotiin, kun eläkeläistalouksissa osuus oli pienempi, 88% talouksista voi tilata ruokaostokset kotiin. Lapsiperheet ovat ruoan verkkokaupan suuri käyttäjäryhmä, mutta potentiaalia, etenkin kotiinkuljetuksille on varmasti eläkeläistalouksissa.
Tilastokeskus tilastoi vuosittain kotitalouksien ostovoimaa talouksittain ja tämä on hyvä mittari, kun pohditaan, missä voisi olla vielä potentiaalia ruoan verkkokaupan kotiintoimituksille. Tämänhetkinen ruokaostosten kotiintoimitus tavoittaa taloudet, joilla on 92%:a kaikkien talouksien ostovoimasta. Tilanne vaikuttaa siis melko hyvältä, sekä kuluttajien että verkkokauppatoimijoiden osalta. Kuitenkin kotiintoimituksien ulottumissa on lähes 250 000 kotitaloutta ja yli 9 miljardia euroa ostovoimaa, joten tavoittamattomissa olevalla 9 %:lla on merkitys.
Entä sitten alueelliset vaihtoehdot ja kilpailu?
Ruokaostosten kotiintoimitus on keskittynyttä. Pääkaupunkiseudulla yhdelle postinumeroaluueelle saattaa toimittaa lähes 20 eri verkkokauppaa. Etenkin suurissa kaupungeissa on paljon kilpailua ja kuluttajalla on mahdollisuus valita useammasta toimijasta. Kaikkialla ei kuitenkaan ole näin: 12% talouksista eli yli 341 000:lla taloudella on valittavana vain yksi vaihtoehto. Tämä tarkoittaa, että näille alueille kotiin ruokaostoksen toimittavilla verkkokaupoilla ei ole ollenkaan kilpailua. Osa näistä alueista on hyvinkin keskeisillä paikoilla.
Lähes 21% suomalaisten talouksien ostovoimasta on siis alueilla, joille ei kotiintoimita yksikään ruoan verkkokauppa tai niitä on vain yksi. Suomessa on siis vielä paljon ostovoimaa napattavana ruoan verkkokauppatoimijoilla. Ruoan verkkokaupan kilpailukenttä on pian muuttumassa, kun uusin tulokas, Oda avaa palvelunsa. Aluksi kilpailu tulee edelleenkin keskittymään pääkaupunkiseudulle ja kuluttajien valinnanvara tällä alueella kasvaa edelleen. Mielenkiintoista on seurata, missä kohtaa kilpailu laajenee suurimmista kaupungeista keskikokoisiin kaupunkeihin vai siirtyykö ollenkaan.
Mikäli aihe herätti kiinnostuksen, kerromme tarkastelustamme mielellämme lisää.
* Tilastokeskus, Paavo (Postinumeroalueittainen avoin tieto), 12.1.2022