Hyppää sisältöön

Menesty digitaalisessa hyllyssä

Ruoan verkkokaupasta on tullut yhä tärkeämpi paikka sekä ostosten tekemiseen että valikoiman ja tuotetietojen tarkasteluun. Ruokaostosten tekeminen verkkokaupassa on jo monelle säännöllistä ja yhä useampi on ainakin kokeillut ruoan verkkokauppaa.

Jotta tuotteesi menestyy digitaalisessa hyllyssä, tulee sen olla valikoimissa kilpailukykyisellä hinnalla. Tämän lisäksi kuluttajan tulee löytää tuotteesi helposti, tuotteesta tulee olla tarjolla oikeat tiedot ja tuotetta pitää pystyä tarkastelemaan informatiivisista kuvista.

Olennaiset tekijät ovat:

1) Saatavuus, valikoima ja hinnoittelu

2) Löydettävyys

3) Tuotetiedot ja -kuvat

Kuten kivijalassa, tulee tuotteen olla saatavilla, kyseisen verkkokaupan valikoimassa ja tarjolla kilpailukykyisellä hinnalla. Kivijalasta poiketen, verkkokaupassa kuluttaja voi muodostaa hyvinkin erilaisia valintaryhmiä. Verkkokaupassa kuluttaja voi vertailla ja järjestellä tuotteita jo hyvinkin monilla eri attribuuteilla. Verkkokaupasta riippuen kuluttaja voi järjestää tuotteet esimerkiksi hinnan tai suosion mukaan. Tai rajata tarkastellut tuotteet ominaisuuden, kuten gluteenittomuuden mukaan. Verkossa tuote voi olla mukana hyvinkin erilaisissa valintaryhmissä.

Ruoan verkko-ostamisessa ei käytetä google-hakua, kuten monissa muissa verkko-ostoksissa, vaan kauppa valitaan ensin ja tämän jälkeen aletaan etsimään tuotteita.

Kuluttaja päätyy tuotteen luo pitkälti joko verkkokaupan oman hakutoiminnon tai tuotepuunavigoinnin kautta. Näistä kahdesta hakutoiminto on suositumpi, osittain siksi, ettei verkkokauppojen tuoteryhmittelu ole aina kovinkaan kuluttajalähtöinen. Tuotteen löydettävyyteen tietyllä hakusanlla voi vaikuttaa moni asia riippuen kyseisen kaupan käyttämästä hakualgoritmista. Tähän saadaan helposti ymmärrystä Nousuan datalla ja analyysillä.

Tuotetiedot eli markkinointitekstit ja kuvat ovat tärkeä keino informoida kuluttajalle tuotteen ominaisuuksia ja tuoda mm. tuotteen pakkauksen visuaallisuutta esille. Hyvillä, verkkokauppaan optimoiduilla kuvilla voi erottua digitaalisessa hyllyssä. Olennaista on kuitenkin, että päästäkseen tutustumaan tuotteen kuviin ja markkinointitekstiin, tulee kuluttajan ensin ylipäätään löytää tuote.

Jaa somessa:

Ylös